Nu börjar det verkligen bli påtagligt tycker jag att hösten är här och att dygnen blir mörkare och mörkare. Det märks så tydligt på kvällen att det blir mörkt tidigare. Jag känner mig inte riktigt redo för det här, jag har inte accpeterat att sommaren är över. Tyvärr så finns det inget återvändo nu utan det är väl bara att acceptera och göra det bästa av situationen. Jag försöker att intala mig att så länge det inte är regn och rusk så är hösten ändå rätt härlig. Fina färger och solen lyser ju faktiskt fortfarande mitt på dagen. Så jag försöker verkligen att inte missa dagsljuset nu under hösten.

Dagsljuset påverkar vårt mående

Det finns säkert massvis med forskning och studier som visar på hur dagsljuset påverkar och inte påverkar vår hälsa. Men oavsett så tror jag att många med mig kan intyga att dagsljusets vara eller icke-vara påverkar vårt mående. Det känns så himla tydligt och det märks när man pratar med människor att energin sinar lite när mörkret kommer. Det här beror säkert på flera faktorer, ljuset/mörkret har ju en del hormonell inverkan på vår kropp men jag tror nog att det ligger en del sociala faktorer bakom det också.

Jag tycker det känns som att dagarna blir kortare och man hinner inte lika mycket. Så fort mörkret har lagt sig så känns det som att dagen är slut och det är bara att vänta på sängdags. På sommaren när det är ljust länge känner man alla sorters möjligheter att hinna med hur mycket som helst.

Vi känner oss ju ofta tröttare på hösten och det leder ju gärna till att man stannar hemma på soffan hela kvällen. Som i sin tur leder till att man bli ännu tröttare för att man är still så mycket. Det är helt klart lätt att hamna i en dålig spiral!

Höstallé

Utnyttja höstens dagsljus

Passa på att utnyttja dagsljuset medan det fortfarande finns! Än så länge är det ljust relativt länge – jämfört med hur det kommer bli (inte så uppmuntrande va). Jag vet att det är svårt att hinna kommer ut om man jobbar inomhus hela dagen. Kommer man hem sent så hinner ljuset börja skymma. Men försök att komma ut en liten stund varje dag under dagen. Det behöver inte vara någon lång stund men du kanske man komma ut 15 minuter på din lunch. Både ljuset och frisk luft brukar ju faktiskt kännas ganska skönt efter lunchen.

Har du många telefonmöten eller möten när ni bara är några få stycken så kanske ni kan ha så kallade walk-and-talk. Det vill säga ni har ert möte samtidigt som ni tar en promenad. Då får ni både röra på er lite samt att ni får dagsljus på er.

Det är helt klart värt det om du frågar mig i alla fall!