Förra veckan skrev jag ett inlägg om att i höst ska jag träna utan prestation men sen lyssnade jag på fredagens avsnitt av Träningspodden och kom på att det kan nog ha verkat både för mig själv och för en läsare som att min träning skulle vara planlös – även om jag skrev att Mized är bra för att träna med ett syfte men utan ett program.

Skillnad på att träna med ett syfte och med ett program

För mig är det en stor skillnad att träna med ett syfte och med en plan och på att träna efter ett program. När jag tränar efter ett program så har jag ett specifikt färdigställt mål, som nu till exempel “att springa 1 mil”. Då följer jag ett program där exakt varje träningspass är planerat och målet är att dessa pass ska leda till att jag klarar mitt mål efter en tidsbestämd period.

Men jag tror att även om man inte tränar efter ett specifikt program så bör man nog ha ett syfte eller i alla fall en plan med sin träning. Om man vaknar varje dag och funderar på om man ska träna idag och vad man ska träna så är det en stor chans att träningen helt utebli, i alla fall för många av oss.

Ett syfte med sin träning kan vara i princip vad som helst, att man ska träna tre gånger i veckan och känna glädje i passen (då kan planen vara att man har bestämt att man ska träna mån, ons, fre) eller så kan syftet vara att man vill känna sig stark och då bör man ju göra en plan för vilken slags träning det är som kommer att ge mig den känslan. Att gå ut och springa 2 gånger i veckan kommer inte att göra mig stark, men att gå på gymmet och lyfta vikter 2-3 gånger i veckan kommer troligen göra mig starkare. Det kan vara bra att planera sin vecka i alla fall för att faktiskt komma iväg på sin träning!

Mitt syfte och min plan i höst kommer att vara att träna för att känna mig stark, men även bibehålla konditionen jag har fått från löpningen. Min plan är att träna två styrkepass med fokus på pulsstyrka per veckan plus ett pass med löpintervaller. 

Knäböj i utegymmet

Kanske blir ett och annat pass på utegymmet i Sigtuna i höst!