Jag har tränat någorlunda prestationsinriktat eller i alla fall efter något träningsprogram väldigt länge nu. Inte alltid till punkt och pricka och prestationsinriktat utifrån att bli starkare eller att genomföra träningsprogrammet. Jag har oftast tröttnat och inte genomfört hela programmet i alla fall om det har varit en långt program. Nu tränar jag efter ett program som finns i appen Mized, utvecklad av Lofsan och hennes crew, ett löpprogram som heter “Lär dig springa 10 km”. Att springa 10 km är ju en baggis för många, men jag är verkligen ingen löpare egentligen och har faktiskt aldrig sprungit 10 km! Men snart har jag det. 😉

Träningsschema

Pass från Stora träningsboken för kvinnor.

Träna efter känsla

Varför jag hela tiden tränar efter något program är för att då blir träningen av! Jag kan inte bara träna på måfå och gå till gymmet utan att veta vad jag ska göra, för då blir det ingen träning för min del. Jag behöver en plan och det är klart att det går att ta fram en plan själv, men det är inget jag orkar lägga min energi på. Jag är nu på vecka 7 av 10 på mitt löpprogram och det ska jag göra klart, men i höst är min plan att inte träna efter ett program! Och tack vare Mized så är jag säker på att det inte kommer bli ett problem, den appen är verkligen något utöver en vanlig träningsapp – som vanligt med Lofsan som alltid levererar! I appen finns flera olika pass som man kan plocka hur man vill och köra efter utan att behöva följa ett program. Man väljer vad man vill träna och så finns det pass för det, genomtänkta och reda att köras helt enkelt.

Jag rekommenderar verkligen den appen för dig som inte riktigt vet vad du ska träna, men inte är sugen på att bara slentrianträna. Jag tror verkligen på att träna utifrån ett syfte, men inte nödvändigt vis följa ett program jämt och ständigt. Joggare