Visste du att ditt skelett stärks av att utsättas för belastning? Genom att vi belastar kroppen och därmed skelettet så får vi starkare ben! Det är alltså inte mjölk som ger starka ben utan träning! Det har visat sig att dynamisk belastning med högre hastighet är mer stärkande än vad statisk belastning med låg hastighet här. Men framför allt så verkar det som att varierande belastning är mest effektivt och att inaktivitet generellt är det “sämsta” för skelettet. Skelettet bryts nämligen hela tiden ned men vi bygger upp det igen genom belastning men vid inaktivitet så överstiger nedbrytningen uppbyggnaden och vi får ett skörare skelett.

Stötar förstärker skelettet

Belastningens intensitet är viktigare än att den pågår en längre tid och speciellt effektiv är träningsformer som innebär stötvis belastning. Det kallas för high impact eller hög momentan belastning och den stötvisa belastningen ska gärna ske samtidigt som en bär upp sin egen kroppsvikt. Det innebär att löpning, hopprep och sporter där man springer stärker upp skelettet medan t.ex. simning, cykling och skidåkning inte har någon inverkan. Det har också visat sig att uppbyggnaden av skelettet begränsas till den benbit som belastas, vilket innebär att du inte stärker skelettet i armarna genom att springa.

skelett

Styrketräna för att skydda skelettet

Troligtvis så är även styrketräning bra för uppbyggnaden av skelettet. Av samma anledning att benen belastas och på så sätt ökas uppbyggnaden. Det krävs dock att belastningen är tyngre än vad skelettet är vant vid och att rörelserna och stötarna varieras. Du kan tänka det lite som att när du lyfter/bär/pressar tunga vikter så bänds och böjs benen lite vilket gör att de byggs upp mer. Men en annan aspekt med styrketräningen är att den bygger upp muskelmassan som faktiskt skyddar skelettet! Styrketräningen är det som kan göra att du inte bryter några ben i kroppen när du halkar på en isfläck! 

Tenderlyns Kost och hälsa