Hej mina vänner!
Nu har det nya året äntligen anlänt och jag känner mig så himla redo! 2017 var förvisso ett bra år och jag hade inte bråttom att avsluta det, men det känns ändå kul med att nytt år och nya utmaningar och möjligheter nu. Det är ju varken en nyhet eller hemlighet att många tar det nya året som ett tillfälle att ta tag i sin hälsa, det märks ju om inte annat på hur trångt det brukar vara på gymmet de här första veckorna. Många har som nyårslöfte att gå ner ett visst antal kilo i vikt och det kan väl vara ett bra nyårslöfte om det känns bra! Jag brukar ju vara noga med att poängtera att vikten och kilon i sig inte bör vara det största fokuset för hälsa är så mycket mer än så men samtidigt så bör ju mål vara mätbara och då kan ju ett visst antal kilon på vågen vara ett bra mål! Men hur ska man nå detta målet då?

Räkna kalorier eller inte?

Vill man förändra något så måste man också göra en förändring annars kommer saker bara fortsätta precis som innan. Att säga att man ska “börja äta nyttigare” exempelvis håller sällan speciellt länge eftersom det är väldigt flytande vad det egentligen betyder. Vill man gå ner i vikt så behöver man äta mindre energi än vad man gör av med men samtidigt ska man inte äta allt för lite heller! Ett sätt att få koll på hur mycket man bör äta och hur mycket man faktiskt äter är att räkna kalorier. Det är ju dock lite omdebatterat om detta, inte för att det inte fungerar utan snarare om vad det sänder för signaler. Jag kan vara lite kluven ibland men jag tänker att det är en metod som faktiskt fungerar för många och passar många. Jag tänker också att planen är inte att räkna kalorier resten av livet utan att göra det en tid för att nå ett mål men också för att med tiden lära sig vad som är “lagom” portioner just för en själv.

Vad består dina kalorier av?

Även om det är viktigt med mängden mat du äter och du i teorin skulle kunna gå ner i vikt genom att enbart äta skräp så länge du inte äter för mycket så är verkligheten lite mer komplex än så! Vi bör även få i oss av alla vitaminer och mineraler våra kroppar behöver och det får vi med största sannolikhet inte om vi inte äter bra mat. Vad som är bra mat kan så klart även diskuteras men varierad kost som du tillagar av råvaror är i alla fall en bra början. Olika råvaror och olika komponenter har också olika egenskaper och en del mat kommer du känna dig mer mätt av än andra trots att du får i dig lika mycket kalorier.

Potatis som kolhydrat

Skräddarsytt kostschema

Jag är som bekant utbildad kostrådgivare och kan hjälpa dig att nå dina mål! Jag erbjuder ett skräddarsytt kostschema utifrån dina mål där energimängden är uträknad och du får förslag på hur du kan komponera måltider. I tjänsten ingår även 6 veckor kontinuerlig uppföljning med mig för att säkerställa att nu är på rätt väg mot dina mål.

Kontakta mig här för att ta del av tjänsten eller läs mer under tjänster här på hemsidan. Du kan även maila mig direkt på alexandra@tenderlyn.se