Hej mina måndagsvänner!
Hoppas ni har haft en härlig helg? Har ni fått snö där ni bor?

Idag tänkte jag bara berätta om en ny favorit jag har hittat i affären – nämligen pulled oats! Eller pulled havre, alltså så som pulled pork/chicken men gjort på havre helt enkelt. Det här är ju helt klart ett halvfabrikat (eller nästan helfabrikat till och med) men ett exempel på ett sådan att det finns bra produkter att köpa i affärerna för oss latmaskar bara man har lite koll på hur man läser en ingredienslista. Och på vilka ingredienser som är bra och mindre bra.

Vegansk kost

Jag vet att det har blivit mer och mer vanligt med vegansk kost. En del väljer det av etiska skäl och andra av hälsomässiga själ. Det finns väl egentligen inga vetenskapliga bevis på att en vegansk kost skulle vara mer hälsosam än en icke vegansk. Däremot så väljer man vegansk kost av hälsoskäl så är man ofta rätt medveten och gör aktiva och medvetna val vilket resulterar i en hälsosammare kosthållning men mycket grönsaker, bra fetter osv. Men det är en debatt jag inte tänker ge mig in i.

Jag är varken vegetarian eller vegan och har inte planer på att bli men jag väljer gärna icke-animaliskt lite då och då. Både för att det är gott men också för att det har mindre klimat påverkan och det är sjysst mot djuren. Jag tänker att man behöver inte alltid välja det ena eller det andra, varje icke-animalisk måltid jag äter är ju iaf lite bra för miljön och för djuren.

Pulled Oats med potatis

Åter till Pulled Oats! Tränar man en del och vill få i sig mycket protein så är pulled oats ett grymt veganskt alternativ då det innehåller hela 29,8 g protein/gram! Jämför med kyckling som innehåller ca 25 g protein/100 g.

Vi stekte pulled oats i olja med en hel del kryddor och åt tillsammans med kokt potatis som bli blandat med krossade tomater och majs och till det hade vi kokt broccoli. Enkelt, nyttigt och väldigt gott – precis som det ska vara!

Pulled oats med kokt potatis och broccoli