Hej!
Många av er har säkert redan börjat jobba efter jul- och nyårshelgerna och en hel del har kanske inte ens haft någon ledighet att tala om! Men den här veckan börjar skolorna, det är slut på de röda dagarna och vardagslunken kommer definitivt att sättas igång igen. Förvisso brukar det vara enklare att hålla bra rutiner när det gäller kost, träning och hälsa på vardagar än vad det är under ledighet och helger. Det är tack vare att på vardagarna har vi ofta rätt så fasta rutiner och det är inte lika lätt att göra stora utsvävningar. Men då gäller det så klart att rutinerna en har är bra rutiner som faktiskt gynnar ens hälsa.

 Planering

Det som ofta kan ställa till det för många i vardagen är tidsbrist och energibrist! Många är trötta efter en hel dag på jobbet och orkar inte laga bra mat och träna och man blir definitivt inte piggare av att äta dålig mat och inte ägna sig åt fysisk aktivitet! Det är ju dock lätt att det blir en ond cirkel av det hela och hur ska man undvika det eller ta sig ur det? Jo via planering och förberedelse! Lämnar du din träning och din kost åt slumpen så är chansen att det går som du hoppas extremt liten!

  • Planera veckans mat
    Planera vad du ska äta till frukost/lunch/middag/mellanmål under veckan. Orkar du inte planera hela veckan i taget så planera åtminstone några dagar i förväg!
  • Ha bra saker hemma
    Ibland missar man planeringen eller så är man verkligen inte sugen på det man har planerat (händer mig rätt ofta) men ser du till att ha bra råvaror hemma och inte dålig snabbmat så kommer du enkelt kunna ändra sina planer och ändå äta bra!
  • Bestäm dina träningsdagar
    Kolla igenom varje söndag hur kommande vecka ser ut och sen planerar du in vilka dagar du ska träna. Är dina veckor väldigt likadana kan du ju ha stående träningsdagar men om veckorna varierar kan du behöva planera vecka för vecka.
  • Förbered det som förberedas kan
    Laga mycket mat när du lagar så du inte behöver laga mat varje dag. Koka många ägg på en gång så finns det i kylskåpet att ta fram när du behöver. Koka mycket ris och använd till flera olika maträtter. Se till att ha gymväskan packad, lägg fram träningskläder på kvällen innan och underlätta så mycket som möjligt. Du spar både tid och energi.
  • Planera in resten av dina måsten 
    Planera in även resten av dina “måsten” du har under veckan. Vet du när du ska hinna med allt du bör hinna med så kommer du kunna känna dig mycket lugnare och inte behöva bli så stressad!

Planering av vardagen