Hej på er!
Som många säkert redan förstått vid det här laget så har jag definitivt inte något större intresse av att stå i köket långa perioder varje dag och laga mat med massvis med ingredienser. Jag tycker helt enkelt inte det är speciellt kul men jag ändå äta bra mat! Går det? Självklart!

Lägg ihop olika komponenter

Jag följer extremt sällan recept när jag ska laga mat även om det händer ibland när jag är sugen på att lyxa till det lite extra haha. Det beror ju inte på något sätt på att jag är så bra på att laga mat att jag inte behöver ha några recept som inspiration eller så utan beror helt enkelt på att jag ofta äter olika ingredienser för sig. Det kanske låter lite tråkigt och torftigt och det kanske det också är men då får man helt enkelt välja! Vill man laga mer avancerad mat och vill lägga sin energi på det eller så får man nöja sig med lite enklare mat. Båda valen är så klart okej!

Komponera en måltid

Jag brukar tänka att jag ska ha någon proteinkälla och någon kolhydratskälla på tallriken. Lite beroende på vad man äter, men ofta så kommer det in fett automatiskt i alla fall om man äter animaliska produkter. Men självklart är det viktigt att se till så att det finns någon fettkälla på tallriken också. Utöver detta så ser jag till att ha grönsaker på tallriken (fast jag får erkänna att jag slarvar en hel del).

Proteinkällor:

Fisk
Kött
Kyckling
Skaldjur
Baljväxter
Linser
Quinoa
Mejeriprodukter
Ägg

Kolhydratskällor:

Potatis
Quinoa
Rotgrönsaker
Fullkornsris
Fullkornspasta
Havre
Bulgur
Frukt

Fettkällor:

(Tänk på att t.ex kött, ägg och mejeriprodukter innehåller redan fett)

Oliver
Ost
Avokado
Olja
Nötter

Sen är det bara att plocka ingredienser ur dessa kategorier, addera grönsaker och så har du en komplett måltid! Det behöver inte vara krångligare än så och det behöver inte alltid vara en maträtt. Tänk på hur tallriksmodellen ser ut.

Tenderlyns Kost och hälsa