I min utbildning till Kost- och hälsocoach på Väddö Folkhögskola läser vi en hel del folkhälsovetenskap, ett ämne som jag tycker är väldigt intressant! Något som är väl befäst är att “fat shaming” är inte en metod som fungerar för att hjälpa människor att gå ner i vikt eller att skapa hälsosammare vanor. De allra flesta människor har relativt bra koll på hur en bör leva för att det ska vara “good enough” för hälsan (självklart finns det en del undantag). Trots att de flesta av oss veta detta så blir befolkningen tyngre och mer ohälsosamma samt att välfärdssjukdomarna ökar! Hur kommer det sig och vems ansvar är det? Samhället har helt klart ett ansvar över sin befolkning samtidigt som det är varje individ som måste leva sitt eget liv, i sin kropp och med sina känslor!

Välfärdssjukdomar – symptom på att vi har det för bra

Vi styrs enormt mycket av våra gener och somliga av oss har haft tur i genlotteriet medan andra av oss har haft lite sämre tur i det lotteriet när det kommer till hälsoaspekter. Trots att våra gener stor stor del bestämmer över vårt öde så finns det mycket vi själva kan göra! När det kommer till de vanligaste välfärdssjukdomarna så är kosten en intressant faktor. Hjärt- och kärlsjukdomar samt typ-2 diabetes är exempel på två hälsotillstånd/sjukdomar som ökar helt enkelt för att vi har det alldeles för bra.

Det som är viktigt att poängtera är att de är inte en direkt koppling mellan att de som drabbas av sjukdomarna är de som lever ohälsosammast och de som inte drabbas har gjort genomgående bra val. Det är snarare så att vi alla nästan lever så pass illa att vi riskerar att drabbas men att några har mer tur än andra i genlotteriet!

Hjärt- och kärlsjukdomar är vanligaste dödsorsaken

Hjärt- och kärlsjukdomar

Hjärt- och kärlsjukdomar är idag den vanligaste dödsorsaken i hela världen! Då är även utvecklingsländerna inkludera i statistiken, vilket gör att man inser att det är en enormt utbredd sjukdom i välfärdsländerna! Egentligen är det här ålderssjukdomar men dålig kosthållning och i övrigt ohälsosam livsstil ökar risken för att drabbas i yngre dar. Hjärt- och kärlsjukdomar är ett samlingsbegrepp på flera olika sjukdomar som drabbar just hjärta och blodkärl och i de flesta fall beror det på att fett och kolesterol fastnar i kärlväggarna och skapar inflammation. Inflammationerna ökar risken för blodproppar och kärlskador samt att blodet får svårare att nå alla kroppens delar.

För att undvika detta är det viktigt att minimera inlagringen av fett och det gör man genom att undvika de vanligaste riskfaktorerna som är:
Högt blodtryck
Högt blodsocker
Hög kvot av det “onda” kolesterolet
Höga blodfetter
Rökning
Inflammationer

Allt detta går att minska riskerna att drabbas av genom att hålla en god kosthållning!

Ugnbakad lax fet fisk

Kolesterol

Kolesterol är ett ord som för många är ganska så laddat och kan kännas lite läskigt, vi har nästan lärt oss att högt kolesterol är något vi absolut bör undvika i allra högsta grad! Som vanligt när det kommer till kost och kroppens funktioner då är det inte så enkelt. Det finns två typer av kolesterol, eller egentligen är det exakt samma men de skiljer sig i vilka partiklar de transporteras genom blodet.

LDL – Det onda kolesterolet

LDL kallas de partiklarna som transporterar fett från levern och ut till resten av kroppen. Det man menar när man säger att detta är “det onda” kolesterolet så menar man att det finns en risk med att ha en höga halter av dessa i blodet. De fastnar lätt i kärlväggarna och kan på så vis orsaka förträngningar och skador på kärlen.

HDL – Det goda kolesterolet

HDL är istället de partiklar som transporterar fett till levern ifrån resten av kroppen. Detta kallas för “det goda” kolesterolet eftersom de har en förmåga att motverka effekterna som LDL-partiklarna kan skapa. När HDL-partiklarna åker tillbaka till levern tar de med sig “skräpet” ifrån LDL-partiklarna istället för att låta de sitta kvar fast i kärlväggarna.

Det här gör att egentligen är det inte fastställt att det verkligen är skadligt att ha höga halter av LDL i blodet. Utan att det snarare är kvoten mellan LDL och HDL som är viktigt. Här kommer några tips på hur du kan sänka kvoten mellan dessa:

  • Ligg på ett kaloriunderskott/gå ner i vikt om du är överviktig
  • Ät enkelomättade fetter och omega-3 fetter, gärna från fet fisk
  • Minska mängden kolhydrater i kosten något
  • Öka intaget att vattenlösliga fibrer
  • Motionera

 

Tenderlyns Kost och hälsa