Hej min vänner!

Om man ska lyckas hitta en hälsosam livsstil som också är hållbar så är det viktigt att få alla bitar att alla på plats. Åtminstone grundstenarna behöver falla på plats. En av de grundstenarna, som kanske nästan är viktigast av de alla är sömnen. Hälsan börjar med sömnen och om det slarvar med den så kommer det vara extremt svårt att få till de andra bitarna! Även om alla grundstenar är viktiga för en hållbar hälsa så kan det gå att skippa någon av dem. Du kan till exempel äta och sova bra utan att träna eller du kan träna och sova gott men ha en dålig kosthållning. Även om det inte är optimalt så kan du fungera utan problem. Att däremot äta bra, träna bra med kontinuerligt strunta i att prioritera sömnen kommer troligtvis inte fungerar bra i längden.

Sömnen är vår återhämtning

Ni vet under dagar gör vi massvis med saker som tröttar ut både vår kropp och knopp. Vi är med om massvis med intryck och förhoppningsvis så använder vi vår kropp och alla delar av den. För att det här ska fortsätta att kunna fungera optimalt så krävs det att vi återhämtar oss. Det gör vi allra bäst av sömnen! Vi klarar väldigt mycket stress och påfrestning så länge vi har tid för återhämtning också. Det går såklart att återhämta sig på andra sätt också medan man är vaken, men det kommer aldrig att kunna ersätta sömnen. Precis som våra kroppar är gjorde för att röra på sig är de också gjorda för att återhämta sig genom söm.

När sömnen påverkar hälsan

Det är inte farligt att få för lite sömn då och då – under perioder. Jag menar människor har ju haft bebisar i alla tider och överlevt! Bebisar brukar ju många gånger innebära minskad sömn. Men många kan nog också vittna om att man inte riktigt är sig själv under denna tid. Sömnbristen påverkar hela ens vardag och man känner sig inte helt hundra. Tänk dig då om du samtidigt skulle jobba 10 timmar om dagen, försöker hinna träna, vara social och umgås med människor och liknande. Så kan det faktiskt vara!

Många människor sover dålig trots att de inte har en bebis som håller en vaken om nätterna. Det kan vara för att man prioriterar sin tid till annat eller att inte lyckas somna fast man försöker. Det här påverkar definitivt hälsan men tyvärr känner inte många av det innan det är försent och utmattningen är ett faktum. För det är just det – kroppen kan gå upp i varv länge och vi missar alla signaler för att vi inte lyssnar på kroppen.

Tjej ligger och sover vid ett fönster

Tips för bättre sömn

  • Planera in din sömn. Räkna ut vilken tid du behöver gå och lägga dig för att hinna sova 7-8 timmar. Se sedan till att du går och lägger dig då. Kroppen gillar regelbundenhet och har oftast lättare att somna om du går och lägger dig samma tid varje dag.
  • Koppla ner. Försök att stänga ner sociala medier, jobb på datorn och liknande ett tag innan du går och lägger dig. Hjärnan behöver komma ner i varv innan den kan somna och det är onödigt att du ska använda tiden i sängen till att varva ner istället för att faktiskt sova. En del kanske behöver koppla ner 1 timme innan sängdags medan för andra kanske det fungerar med 15 minuter – prova!
  • Minska på koffeinet. Koffein gör oss piggare och dricker man mycket koffein om dagarna eller om man dricker det sent på kvällen så kan det påverkar vår sömn.
  • Träna mindfullness. Det är väldigt vanligt att det är när man går och lägger sig så börjar hjärnan arbeta. Alla möjliga sorters tankar kan börjar spinna i hjärnan. Träna på mindfullness så du lär dig att koppla bort dessa tankar och låta hjärnan få vila.
  • Ha det mörkt och svalt. Vanligtvis sover vi bättre i ett mörkt och svalt rum. Har du svårt med sömnen kan det vara en god idé att ha mörkläggningsgardiner och öppna ett vädringsfönster.