Ibland så finns det inte möjlighet att gå till ett gym och träna eller så vill man inte gå till ett gym och träna. Man kanske hellre vill träna hemma för att det går snabbt eller så vill man träna utomhus kanske? Hur som helst idag tänkte jag ge er ett enkelt cirkelpass som ni kan göra var som helst! Passet innehåller både rörlighet, kondition och styrka.

Cirkelträning

Du behöver inte göra någon annan uppvärmning innan du börjar passet.

Jobba 45 sekunder – vila 15 sekunder. Gör så många varv du hinner på 20 minuter och vila när du behöver.

  • Knäböj till stående med händerna i golvet (sätt fingrarna under tårna och ha kvar dem där hela tiden, sedan sätter du dig på huk och sen ställer dig upp och växlar så hela tiden)
  • Utfallssteg framåt
  • Armhävningar (på knä eller tå)
  • Löpning i planka
  • Ryggresningar
  • Dips
  • Burpees

 

Cirkelträning är ett effektivt sätt att få till bra träning på kort tid eftersom det är väldigt intensivt.Vill man ha en liten extra knorr på det hela så kan man lägga till att varje gång man måste vila så läggs det på ett straff i slutet av passet. Så varje gång du måste stanna och villa så får du 10 sekunder strafftid.

Exempelvis vilar du 70 gånger så ska du efter cirkelpasset göra 70 sekunder upphopp. Eller vilken övning du än väljer.

Om du tränar för hälsa och inte för prestation kan du egentligen byta ut övningarna till vilka du vill! Det viktigaste är att du rör på kroppen och får upp pulsen, men det kan vara bra att se till så att du får med alla delar av kroppen i alla fall.

Löpning i planka

Löpning i planka – bra för både bålen och flåset.