Hej mina vänner!

Nu är det inte många dagar kvar till julafton, den är ju faktiskt på söndag! Jag har inte riktigt kommit i julstämning ännu, men den brukar infinna sig så där strax innan jul och det räcker gott och väl för min del. Jag var på Ica Kvantum här om dagen och skulle handla lite frukost och jösses amalia vad mycket folk det var. Tänk vad våra högtider kretsar mycket kring mat!

Det här blogginlägget kan säkert låta lite hårt i vissas öron men det får ni ha överseende med! 

Julbordet

Just på julen är det ju nästa dubbelhets också, julen kretsar mycket både runt julklappar/shopping och runt mat! Julmat och julgodis och visst är det trevligt att umgås runt matbordet. Men jag får en känsla av att vi dramatiserar maten så mycket. Jag vet inte hur många förfrågningar om hälsosamma tips på att ha på julbordet eller recept på nyttig mat till jul och liknande. Så klart det inte är något fel på att vilja ha bra mat på julbordet, men så stor roll kan det ju inte spela? För det första så är stora delar av maten på julbordet rätt bra mat, mycket protein och inte speciellt mycket snabba kolhydrater. Det finns ju redan många bra alternativ att välja på.

Men framför allt tycker jag att det bör inte spela så stor roll vad vi äter för mat 1 (en) gång om året! Välj ut det du tycker är godast och är det. Råkade det bli alldeles för mycket mat? Ja då blev det så. Du kommer vara proppmätt och säkert få matkoma. Njut av att du har ätit god mat och gå sedan vidare. Din hälsa eller din vikt kommer inte ha förändrats på grund av vad du äter på julafton och eventuellt också på juldagen.

Vad du gör och äter resten av året spelar roll inte vad du äter på julafton!

julbord