Det här är ett ämne som är högst omdebatterat – är sötningsmedel farligt eller inte!? Det finns ett tydligt för- och motläger och det ser man tydligt i diskussion på olika träningsgrupper och liknande på forum. De vanligaste sötningsmedlena i livsmedel i Sverige är framför allt aspartam men också acesulfam K. Trots att det finns mycket forskning kring detta samt att Livsmedelverket faktiskt säger att det inte finns några kända risker kring detta så har många människor åsikter. Ingen behöver äta sötningsmedel om man inte vill, men jag ser ingen vits med att propagera för att det skulle vara farligt, när det bevisligen inte verkar vara det bara för att man själv TYCKER så.

Mer om aspartam

Forskning visar dock på att det finns idag inga kända risker med att äta aspartam om man inte har den medfödda sjukdomen fenylketonuri. Det är den sjukdomen som kontrolleras redan på BB genom PKU-testet. Livsmedelverket har inga speciella rekommendationer kring aspartam just eftersom det inte finns några kända risker.  Aspartam är uppbyggt av de två aminosyrorna fenylalanin och asparaginsyra, syror som ingår som “byggstenar” i många proteiner i vår normala kost. Något vi alltså redan får i oss genom den maten vi äter.

Aspartam är 100-200 gånger sötare och behöver alltså användas i mycket liten mängd i livsmedlet. Det innebär att trots att aspartam innehåller energi så ger de oss i princip ingen energi. Mängden blir så oerhört liten att den är försumbar.

WHO:s internationella expertgrupp JECFA har tagit fram ett ADI-värde, alltså ett accepterat dagligt intag. Det ligger på 40 milligram/kg kroppsvikt. Det innebär alltså att en person som väger 60 kg kan konsumera 2,4 g aspartam om dagen och vara inom gränsvärdet. Aspartamsötade läskedrycker får innehålla högst 0,6 gram/liter. Det betyder att en person som väger 60 kg kan dricka fyra liter aspartamsötad läsk/dag.

Aloe Vera dryck på Playitas

Överdosera inte av någonting

Det här innebär då såklart i teorin att det går att överdosera det säkra gränsvärdet för aspartam – om en 60 kg tung person dricker mer än 4 liter aspartamsötad läsk varje dag. Men det är väldigt få personer som dricker så mycket och gör man det så har man ofta andra faktorer som rör hälsan (och troligtvis ekonomin också) som man bör ta tag i.

Men vi kan inte låta dessa extremet (som knappt finns) låta styra debatten! Det finns många livsmedel som vi inte bör överdosera, framför allt för att vi oftast behöver variera vår kost för att få i oss allt vi behöver. Äter/dricker vi extrema mängder av något så blir troligtvis inte variationen så stor.

Sötningsmedel i relation till vad

Jag tycker också att vi behöver tydliggöra vad vi menar om något är bra eller dåligt. Bra eller dåligt i relation till vad. Jämför vi aspartamsötad läsk med vatten så är troligtvis vatten bättre, det är gratis och det fräter inte på tänderna och har troligtvis mindre miljöpåverkan också. Jämför vi däremot aspartamsötad dryck med sockersötad läsk så är den med sötningsmedel att föredra! Vi bör inte dricka våra kilokalorier eftersom det är extremt lätt att få i sig alldeles för mycket energi på det sättet.

Vill du läsa mer om detta från något annat än enbart en blogg – vilket jag tycker att du ska göra så kan du läsa på Livsmedelsverkets hemsida!