Hej mina vänner! Det är åter igen fredag – tjohoo! Jag har ju under några veckor listat 5 av mina favorit inom olika kategorier och idag kommer grande finale. Idag tänker jag helt enkelt lista 5 anledningar till att träna. Så varsågoda, läs och låter er motiveras.

1. Det är bra för hälsan

Egentligen kanske det bara skulle behövas den här punkten. För vad innebär hälsa? Egentligen allting som gör att man mår bra i livet och framförallt så betyder hälsa olika för olika människor. Men jag vill ändå ha med det för det finns så stora hälsofördelar med att träna så jag bara måste nämna det! Det är bra för hjärt- och kärlsjukdomar, blodcirkulationen ökar, syreupptagningen blir bättre, styrketräning är bäst sättet att motverka benskörhet. Bara för att välja ut några…fyll gärna på med fler positiva hälsofrämjande effekter av att träna!

Morgonlöp vid medelhavet träna

2. Du blir mer motståndskraftig för stress

Har du läst Anders Hanséns bok Hjärnstark? Om inte så gör det! Där pratar han mycket om hur man på senare tid har upptäckt många goda egenskaper för hjärnan av träning och så speciellt konditionsträning. Tränar vi konditionsträning regelbundet så bygger vi upp en slags buffert mot stress, vi klarar helt enkelt av stress bättre.

Jag vill dock vara noga med att säga att om du redan är stressad, kanske till och med utmattad ska du vara försiktig och börja mycket lugnt. Kanske en kort kort promenad. Är du däremot frisk så ut och konditionsträna så kommer du kunna att hantera stress bättre.

3. Du blir lycklig

När du tränar så frisätts endorfiner som är ett av kroppens egna “må-bra hormoner”. Du kommer alltså känna dig glad och lycklig efter ditt träningspass. (Förhoppningsvis i alla fall).

Happy days hoppa på fraser island

4. Du lär dig att ha det jobbigt

Det här låter kanske lite konstigt till en början – men det är det inte! Så klart det kan vara lätt att bara ge upp och sluta, speciellt om man tränar själv på gymmet. Om man tränar i grupp, t.ex. på ett pass eller något annat (jag tränade military training förut det hade verkligen den här effekten) så kan man inte bara ge upp så fort det blir lite jobbigt. På så vis lär du dig att bita ihop och kämpa dig igenom när det är tufft – en förmåga som kan vara till stor nytta många gånger i livet!

5. Du blir snygg

Har egentligen inte med utseende att göra utan snarare om utstrålning och känsla. Du känner dig stark, i bra form, lycklig och får bra självförtroende av att träna. Det här brukar också speglas utåt och du kommer garanterat känna dig snygg när du tränar regelbundet!
Psst, du är snygg även om du inte tränar.