Hej mina vänner!
Friday wohoo – eller vad säger ni? Själv spenderar jag min fredag här på Playitas med semester, mer fantastiskt fredag än så här kan man knappast ha. Jag har sagt det förut och jag säger det igen – jag älskar det här stället haha.

Idag ska ni få 5 anledningar till att pausgympa med jämna mellanrum under dagen. Det är väl främst aktuellt för oss som har ett stillasittande jobb.

1. Du kommer inte att känna dig lika stel

När vi sitter stilla vid ett skrivbord eller en dator nästan hela dan så sitter vi väldigt statiskt med kroppen, det vill säga vi sitter i samma position väldigt lång tid. Det här gör oftast att man blir väldigt stel och det är lätt att man får ont och känner sig ansträngd i olika delar av kroppen. Genom att röra och sträcka på kroppen kontinuerligt så håller du igång blodcirkulationen och du får röra på muskler och leder, vilket kommer göra att du inte känner dig lika stel och ansträngd.

2. Det håller igång din förbränning

Genom att röra på dig regelbundet så får du igång din förbränning eftersom du också får upp pulsen. När vi sitter stilla väldigt länge så blir pulsen också väldigt låg och bara genom att göra lite knäböj, hopp eller annan rörelse så får du upp pulsen vilket ökar förbränningen vilket är bra för att minska risken för exempelvis övervikt.

3. Du blir piggare och mer fokuserad

Jag tror alla vi som arbetar framför datorn eller gillar att sitta framför datorn för all del ibland har upplevt känslan att man har suttit så länge med någon uppgift att till slut känns det som att man bara sitter och stirrar och hjärnan känns alldeles grynig. Genom att röra lite på sig så känner man sig oftast lite piggare och man får tillbaka koncentrationen och kan fokusera bättre igen.

4. Det kommer förbättra din hälsa

Genom att du rör på dig regelbundet under dagen kommer du att förbättra din hälsa på de flesta sätt! Du motverkar stelhet och smärta, du ger din kropp bättre förutsättningar för att inte få hjärt- och kärlsjukdomar, du minskar risken för övervikt. Kroppen behöver röra på sig och har vi stillasittande jobb så får vi göra det bästa av situationen.

5. Det är skönt

Prova – jag kan nästan lova att du kommer att känna skillnad! Det är skönt för hela kroppen men även för hjärnan och sinnet att få koppla bort skärmen lite. Hjärnan mår faktiskt också mycket bra av fysisk aktivitet, det påverkar den mycket mer än vad man kan tro visar forskning!

Pausgympa

Man behöver inte byta om och rulla ut en yogamatta för att pausgympa! Det finns många bra övningar att göra, men bara att röra på sig räcker långt det också. Men man kan så klart rulla ut sina yogamatta om man vill och pausyoga lite. 😉 

Här kan du läsa andra av mina 5 favoriter:
5 bloggar jag alltid läser
5 livsmedel jag alltid har hemma
5 podcast jag gillar