Hej fredagsvänner! Idag är det åter igen fredag – najs! Själv ska jag på afterwork med före detta kollegor så denna vecka har jag längtar extra mycket till fredag.

Är ni bra på att ära grönsaker? Jag får ju erkänna att jag skulle kunna bli mycket bättre på det faktiskt. Nog äter jag grönsaker varje dag men inte i den mån jag egentligen önskar. Jag är helt enkelt lite för lat av mig! Men det finns många fina fördelar med att äta grönsaker och idag tänker jag lista 5 anledningar till att äta mer grönsaker.

1. Det är energisnålt

De flesta grönsaker är relativt energisnåla vilket gör att du kan äta stor mängd men få i dig lite kalorier. Självklart ska vi inte vara kalorijägare och vara rädd för energi men vi ska inte få i oss mer än vad vi gör av med. Ja om man inte vill gå upp i vikt så klart! Det är väl härligt att kunna fylla ut tallriken utan att få i sig för mycket energi. Det finns dock en del grönsaker som är undantag. Exempelvis majs och avokado är inte så energisnålt.

2. Det kan bli mycket billigt

Om du väljer grönsaker utifrån säsong och håller koll på kampanjpriset så kan du få mycket näring för pengarna. Väljer man rätt grönsaker och lär sig hålla koll på priset så kan du kanske minska dina matkostnader genom att äta mycket grönsaker. Rotgrönsaker är exempelvis något som ofta är ganska billigt här i Sverige!

3. Det ser både fint och nyttigt ut

Håller ni inte med? En tallrik fylld med färggranna grönsaker ser både mycket estetisk och hälsosam ut! Min mat är långt ifrån vacker alla gånger men nog är det härligt med vacker mat också. En del hälsosam mat ser inte så estetisk ut exempelvis vit fisk och ris – hur kul ser det ut? Men addera färggranna grönsaker så blir det som en vacker tavla. Det ser också nyttigt ut och den känsla kan faktiskt ge mycket! Tycker i alla fall jag.

Mycket grönsaker

4. Enkelt sätt att få i din vitaminer

Äter du grönsaker varje dag och ser till att variera vilka grönsaker du äter så kommer du få i dig de vitaminer du behöver med största sannolikhet. Fast då behöver du sträcka dig längre än gurka och isbergssallad som mesta dels innehåller vatten. Men äter du mer matiga grönsaker, broccoli, paprika, zucchini, spenat med mera så kommer du få i dig mycket av de vitaminer du behöver utan att fundera. Bra va!

5. Det är faktiskt ganska gott

Den här punkten behöver nog ingen närmare förklaring. Det finns många grönsaker som faktiskt är väldigt goda helt enkelt! Och god mat vill vi ju ha, eller?

Bonus

Det är faktist ganska klimatsmart att äta byta ut lite kött mot grönsaker också!

Vill du läsa resten av inläggen i min “5 saker Tenderlyn gillar” serie så hittar du dem här!